שמלות כלה
077-997-9870 077-997-9870 ניווט בעזרת waze

שמלת כלה לבנה – על שום מה?

חתונה היא אחד הטקסים הכי מפורסמים ונפוצים בחברה שלנו. כיוון שרעיון הנישואין וטקס החתונה קיים דורות רבים כל כך, כנראה שזה לא יפתיע שהם עברו דיי הרבה שינויים בדרך. אופן עריכת הטקס, המשתתפים, המסורות של לפני ואחרי ואיך לא, הבגדים עברו מטמורפוזות רבות לאורך השנים בין תקופות ותרבויות שונות. אחד הדברים הבולטים ביותר המדגיש את המסורות השונות והתקופות אותן מייצגות הוא צבע שמלת הכלה, שלהפתעת רבים לא היה תמיד לבן.

שמלות כלה וצבעי בגדים בתקופות קודמות

כאמור, לא תמיד לבשו לבן בחתונות. למעשה, עד התקופה הוויקטוריאנית בקושי לבשו לבן בכלל. הסיבה לכך קשורה למאפיינים רבים, אך ישנם 2 בולטים: מאפיין פרקטי – כסף ומעמדות, ומאפיין חברתי – מנהגים ומסורות בשמלות כלה של התקופות, הנוגעים לצבעי הבגדים.

שמלת כלה לבנה תחרה

השפעת כסף ומעמד על צבע השמלה

אם היום, תודות לתיעוש בעולם האופנה, מאוד נוח וקל ללבוש כל צבע רק מקניה בחנות, בעבר הרוב הגדול של שמלות לאירוע היו נתפרות באופן מיוחד לאישה ועל כן לרוב האנשים לא היה יכולת להרשות לעצמם מגוון רחב של צבעים ובדים. לבן היה נחשב צבע נדיר ויקר שהיה מאוד קשה לשמור עליו נקי. לכן, בדרך כלל היה ניתן לראות רק אנשים מעמד גבוה לובשים את הצבע וחתונות בצבע זה לא היו נפוצות כי שמלות כלה קלאסיות כאלו לא היו נפוצות בקרב העם.

מסורות הנוגעות לצבעים בבגדים

מעבר לכסף, בתקופות היסטוריות לצבעי בגדים הייתה משמעות יותר גדולה משל היום עבור תכתיבים ומנהגים חברתיים הדוקים הקשורים בהם. למשל המנהג הנפוץ והידוע ביותר (שדבק עד היום) הוא שהצבע שחור מסמל אבל ויש ללבוש אותו כשקרוב נפטר. עם זאת, בצרפת של המאה ה – 16 לא השחור סימל אבל אלא דווקא הלבן, ובת מלוכה שהתחתנה בלבן הואשמה שקיללה את בן זוגה, שנפטר שנתיים לאחר מכן.

לצד כל המנהגים הללו (ואולי בגללם) לבגדים הנלבשים בחתונות לא היה זיקה מסוימת לצבע לבן. למעשה בקושי הייתה זיקה לצבע מסוים כלשהו. לרוב נשים פשוט לבשו את השמלות החגיגיות ביותר שלהן בצבע שהן רצו. נשים היו מתחתנות גם בשחור אם היו אלמנות, בתרבויות מסוימות היה נהוג לתפור את הצבע האדום בשמלות הכלה וללבושו בחתונה כיוון שסימל פוריות. למרות שלא היה צבע קבוע, היה צבע פופולרי: הצבע הכחול (“משהו כחול”) שהתקשר למריה הקדושה ועל כן לטוהר, בתוליות וקדושה.

שמלת כלה לבנה צמודה

שמלת כלה לבנה

אז מה גרם לצבע של שמלת כלה להשתנות בצורה כזו דרסטית? ובכן, ישנן תאוריות רבות לגבי הצבע הלבן; הוא נלבש כי הוא מסמל טוהר, קדושה, כיוון שהוא חגיגי ועוד. אך בעצם, מה שגרם לשמלה הכלה להיות כל כך נפוצה במאה השנים האחרונות ויותר בכלל לא היה קשור לתאוריות אלו. זה היה אירוע מסוים שקרה לפני 180 שנים שפתח את הפתח לשמלת הכלה הלבנה. למעשה צבע שמלה הכלה התחיל כטרנד שכנראה היה מספיק מוצלח כדי לדבוק במשך מאות שנים.

האירוע הזה היה חתונתה של המלכה ויקטוריה האנגלית הנודעת. אותה מלכה שהתחתנה עם הנסיך אלברט ב – 1840 החליטה ללבוש לחתונה שלה שמלת כלה מיוחדת ולבנה מה שבאותם ימים נחשב אולי מעט תמוה. ההחלטה של בת המלוכה המכובדת והמפורסמת לערוך את חתונתה כלבושה בלבן הייתה מנימוק מאוד פשוט: המלכה ויקטוריה אהבה את הצבע. מאוחר יותר שייכו סופרים ואנשים שונים באזור את החלטתה לרצון לדבוק בטוהר ובבתולים, אך כנראה שלא נדע לעולם את כוונותיה הנסתרות (אם בכלל היו כאלו).

אהבת את שמלת הכלה? כתבי לנו

css.php
Call Now Button