שמלות כלה
077-997-9870 077-997-9870 ניווט בעזרת waze

ההיסטוריה של שמלות כלה

שמלת כלה היא “הכוכבת” הראשית של כל טקס חתונה, מודרנית או מסורתית כאחת. ההיסטוריה של פריט לבוש מרתק זה משתרעת על פני מאות שנים, חוצה עמים ותרבויות. מהלבנות הקלאסיות ועד לצבעוניות בעיצוב האתני, שמלות כלה משקפות את סגנון החיים, המנהגים והמסורות החברתיות של התקופה והמקום. אז מתי, איפה ואיך נוצרה שמלת הכלה וכיצד היא השתנתה במהלך ההיסטוריה?

חתונה תמיד נחשבה לאירוע חשוב, הן עבור הזוג והן עבור הוריהם, קרובים ומכרים. בימינו אלה החתונה מתפרשת בראש ובראשונה כביטוי לאהבה הזוגית, אך לאורך מאות השנים היו לה משמעויות חברתיות, כלכליות ואף היסטוריות מרחיקות לכת.  על כך, כבר בתרבויות העתיקות המוקדמות ביותר נוצרו כללים ברורים בכל הנוגע לטקס, בפרט ללבוש של הכלה. בעוד שהקונספט של שמלת כלה כפי שאנו מכירים אותו היום לא היה קיים בימי קדם, כלות עדיין התקשטו באופן מיוחד ולבשו בגדים ואביזרים שנוצרו עבור האירוע. 

 

שמלות כלה בזמנים עתיקים

ביוון העתיקה, חתונות פורשו כאיחוד קדוש בין שתי משפחות, וללבוש הכלה היה תפקיד משמעותי ביותר. כלות לבשו טוניקה ארוכה ומשתפלת העשויה מצמר לבן או צהוב, אשר סימל טוהר ושמחה. הגזרה, בעלת קו צוואר גבוה, הייתה אסופה מעל המותן ועטורה ברקמות יפיפיות. הכלות התכסו בצעיף מעל פניהם כדי לשמור על צניעותן. בימי הרומא העתיקה הכלות לבשו גלימה לבנה המעוטרת בצעיף כתום בוהק. הטוניקה הודקה בכתפיים באמצעות סיכה נוצצת. על ראשה של כלה נח זר פרחים – סמל הפריון.

בסין שמלת הכלה הייתה אדומה מכוון שהצבע האדום בתרבות הסינית סימל מזל ושגשוג. השמלה קושטה ברקומה יפיפייה. צעיף אדום כיסה את פני הכלה, ושיערה היה אסוף עם סיכות דקורטיביות ומסרקים. בהודו הקדומה הכלות לבשו שמלות מרהיבות בגזרת סארי שנתפרו ממשי או כותנה. הסארי היה עוטף את הכלה מראשה ועד רגליה, כאשר רק פניה וידיה היו חשופות. הבד היה מעוטר ברקמה מתוחכמת, והכלה ענדה תכשיטים כבדים, ביניהם שרשראות, צמידים ועגילים. בתרבויות של מצרים עתיקה החתונות סימלו איחוד קדוש בין נשמות של הכלה וחתן. שמלת הכלה הייתה ארוכה במיוחד, עשויה פשתן, מעוטרת בחרוזים וברקמה, והכלה ענדה כתר של פרחים על ראשה.

שמלת כלה נסיכה

שמלות כלה בימי הביניים

בימי הביניים, שהתפרשו בין המאה ה-5 למאה ה-15, החתונות נחשבו לאירועים חברתיים החשובים ביותר, מכוון שהן הפגישו לא רק משפחות אלא כל בני הקהילה. במהלך ימי הביניים המוקדמים, כלות אירופאיות היו בדרך כלל לובשות טוניקה עם שרוולים ארוכים, עשויה צמר או פשתן. צבע השמלה היה תלוי במעמד החברתי של הכלה, כאשר כלות עשירות בחרו בדרך כלל בצבעים עזים כמו אדום או כחול, בעוד שכלות עניות לבשו שמלות בגווני אדמה. את פני הכלה כיסתה רעלה. 

עם הזמן הגזרות של שמלות הכלה הפכו למורכבות ומפוארות יותר. כלות היו לובשות שמלות רקומות בכבדות, עם הדפסים של פרחים, לבבות או ציפורים – הסמלים של פוריות ואהבה. השמלות נתפרו ממשי או קטיפה, עם עיטורים בחוטי זהב או כסף. בעידן ימי הביניים המאוחר החלה אופנת שמלות כלה להשתנות. הגזרות הפכו לצמודות יותר, עם מחוך נוקשה, שרוולים נפוחים וחצאיות נפוחות על בסיס חישוק . קו המותניים הודגש באמצעות חגורה או אבנט.. השמלות היו עשויות לרוב מבדים יקרים כמו ברוקד או סאטן וקושטו בכבדות עם פנינים, ריקמות ואבנים יקרות.

שמלות כלה בעידן ויקטוריאני וקלאסי

בתקופה וויקטוריאנית התלבשו האירופאיים העשירים  בבגדים מפוארים, מוגזמים בנפח ועמוסים בקישוטים, וגם גזרות של שמלות כלה צייתו לקו האופנה. השמלות היו צבעוניות עד לאמצע של מאה ה-18 והצבע הלבן הפך לדומיננטי בזכות המלכה ויקטוריה שהמציאה טרנד חדש. השמלה הלבנה הפכה במהרה לסטנדרט עבור כלות באירופה הקלאסית, בתוספת תחרה, רקמה ושאר אלמנטים דקורטיביים שמוכרים לנו גם היום.

שמלות כלה עם מחוך

שמלות כלה בעידן המודרני 

השינוי המהפכני באופנת שמלות כלה התרחש בתחילת המאה ה-20, כאשר הכלות החלו לבחור בשמלות קצרות יותר עם קווים פשוטים וקישוט מינימלי. מגמה זו נמשכה לתוך שנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20, ובשל הקשיים הכלליים שבאו בעקבות השפל הגדול ומלחמת העולם, הכלות לבשו ביום החתונה חליפות או שמלות לבנות פשוטות, שניתן היה למחזר אותם גם לאחר האירוע. באמצע המאה -ה20, כעשור לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, שוב השתנתה האופנה. הכלות חזרו ללבוש שמלות מפוארות, עם חצאיות בלרינה, תחרה עשירה, נצנצים ופייטים. אולם, לקראת שנות ה-70, הפכו הגזרות של שמלות כלה למשוחררות וטבעיות יותר, ברוח אופנת בוהו שיק וילדי הפרחים. 

בימינו אלה אופנת שמלות כלה כל כך וורסטילית שנדמה כי אין דגם או גזרה שאפשר להגדירם כלא אופנתיים. שמלות כלה מודרניות מעוצבות בשלל סגנונות וגזרות, כאשר רב גוניות זאת משקפות באופן מלא את האופי והערכים של החברה המודרנית. כך למשל, בעוד שהשמלה הלבנה הקלאסית כנראה לעולם לא תצא מהאופנה, כלות מודרניות רבות בוחרות דווקא בשמלות צבעוניות, חליפות מכנסיים ואפילו אוברולים. גם משבר האקלים משפיע על הבחירות האופנתיות, ומעצבים רבים יוצרים שמלות מחומרים ידידותיים לסביבה  תוך כדי שילוב אלמנטים משוחזרים וממוחזרים בעיצוביהם.

 

צרי קשר עם מעצבת שמלות כלה ברעננה
שמלת כלה נוצצת

אהבת את שמלת הכלה? כתבי לנו

css.php
Call Now Button